søndag 14. april 2013

Heklet gulvteppe!

I dag hekler jeg gulvteppe. Hadde noen nøster med veldig tykt garn som jeg ikke passet til det de var tenkt til. Men ingen fare, garn kan jo brukes til nesten alt. Har brukt en litt sånn retro teknikk. Vet at å hekle med " løkker" var vevldig inn på  70- tallet. Sikkert mange. Foreldre som har en slik vest innerst på loftet.  Vel, denne tegnikken er ihvertfall veldig bra til gulvteppe. Teppet blir veldig mykt å varmt under føttene. Bilder av teppe hvordan jeg laget løkkene å type garn og krok kommer i bilder under her:

Nå valgte jeg å hekle gulvteppe,men er jo kun fantasien som stopper deg. Funker fint som sitteunderlag, pute, baderomsmatte eller kanskje en myk varm plass til pysekatten.
Teppet er heklet med fastmasker med en ekstra løkke. Bildene nederst viser hvordan en får løkken. Jeg har brukt garn drops polaris og heklekrok 7.

For å få ekstra løkke i fastmasken,snurr tråden en ekstra gang rundt fingeren og bruk den innerste tråden til trekke igjennom mastmasken når du nå fjerner fingeren, voila, så har du en ekstra løkke. Løkkene vil da altså danne seg på baksiden av heklestykket. En hekler litt bak frem altså. Også er det bare å hekle i samme duren resten.

Mye hekling, for god " krok" skal bli ;-)


1 kommentar: